Wielu rodziców corocznie jesienią zmaga się z przeziębieniem lub grypą u swoich dziećmi, które w tym okresie stają się bardziej powszechne. Istnieje wiele sposobów na naturalne wzmocnienie odporności malucha, aby mogły zwiększyć odporność swojego organizmu na wiele bakterii i wirusów. Kluczowym elementem jest dieta dziecka, która w okresie jesiennym powinna obfitować w produkty pomagające wzmocnić system immunologiczny dziecka.

Właściwe odżywianie jest niezbędne dla rozwoju i utrzymania dobrego oraz silnego układu odpornościowego malucha. Niedobory żywieniowe mogą być przyczyną chronicznych problemów immunologicznych, ponieważ bakterie i wirusy mają większe szanse na rozwój gdy brakuje ważnych składników odżywczych. Istotnymi składnikami odżywczymi stymulującymi układ odpornościowy są witaminy m.in.: A, C, E oraz niezbędne kwasy tłuszczowe .oraz  minerały tj.: mangan, selen, cynk, miedź, żelazo, siarka, magnez.

Dzięki zbilansowanej diecie składającej się ze świeżych owoców i warzyw, orzechów, nasion, strączków, nabiału, jaj oraz chudego mięsa, drobiu i ryb  dostarczmy dzieciom wszystkich niezbędnych składników odżywczych wpływające pozytywnie na układ odpornościowy dziecka. Przetworzona żywność, cukier i napoje gazowane mogą prowadzić do osłabienia układu odpornościowego, dlatego tak istotna jest zbilansowana dieta

Dieta wzmacniająca odporność u dzieci powinna być bogata w następujące grupy produktów:

Warzywa i Owoce

Bogate w beta-karoteny – morele, buraki, brokuły, marchew, dynia, bataty, kukurydza, zielona papryka, jarmuż, mango, nektarynki, brzoskwinie, różowe grejpfruty, szpinak, pomidory,

Bogate w witaminę C – natka pietruszki, jagody, jeżyny, maliny, brukselka, brokuły, kalafior, jarmuż, kiwi, grejpfruty, mangom nektarynki, pomarańcze, papaja, bataty, truskawki, pomidory, papryka – czerwona, żółta i zielona

Bogate w witaminę E –  awokado, rzepa, mango, papaja, dynia, czerwona papryka, szpinak

Antyoksydanty – czerwone winogrona, rodzynki, bakłażan, śliwki, jabłka,

Bogata w warzywa i owoce dieta dziecka wpływa nie tylko pozytywnie na rozwój i zdrowie malucha.

Prebiotyki i  probiotyki

Prebiotyki – cykoria, suszony czosnek, pszenica , jęczmień, cebula, owies oraz wszystkie produkty, które zawierają błonnik pokarmowy.

Probiotyki – Jogurt, kefir, maślanka.

Jogurt roślinny np. kokosowy lub sojowy dla dzieci na diecie bezmlecznej lub wegańskie.j

Sery typu mozzarella, twarożki, cheddar oraz gouda.

Kiszonki – kiszona kapusta, ogórki, kalafior, rzodkiewka, rzepa, marchew.

Tempeh, natto, miso – produkty ze sfermentowanych ziaren soi.

Kombucha (kombucza) – w formie napoju – potocznie grzyb herbaciany, grzybek japońki zawiera kolonie bakterii i specjalnej kultury drożdży, która należy do grupy SCOBY czyli do grupy symbiotycznych kultur drożdży i bakterii.

Zarówno prebiotyki, jak i probiotyki wpływają korzystnie na system immunologiczny dzieci.

Chude mięso, drób, jaja, ryby i inne źródła białka

Chude mięso – cielęcina, chuda wołowina

Drób – kurczak, indyk, perliczka

Jaja – kurze, przepiórcze

Ryby – łosoś, śledź, tuńczyk, pstrąg

żródła białka dla dzieci będących na diecie wegetariańskiej bądź wegańskiej – orzechy, nasiona, grzyby, strączki, suszone owoce np. figi

Chude mięso, drób, jaja oraz pozostałe źródła białka np. grzyby są produktami bogatymi w cynk, który wpływa pozytywnie na białe krwinki i pomaga zwalczyć infekcje.

Ryby są produktami bogatymi w kwasy Omega-3 i korzystnie wpływają na odporność dzieci.

Czosnek, Imbir, Kurkuma

Czosnek – określany jest mianem „naturalnego antybiotyku”, pomaga zwalczyć infekcje. Medycyna ludowa zaleca w przypadku przeziębienia pić ciepłe mleko w ząbkiem rozgniecionego czosnku i miodem.

Imbir – bogaty w substancje przeciwzapalne łagodzi objawy przeziębienie oraz łagodzi mdłości. Napar z imbiru, cytryny i miodu bądź cukru kokosowego działa rozgrzewająco.

Kurkuma – działa przeciwzapalnie oraz łagodzi skutki chorób układu oddechowego. Zaleca się picie herbaty z dodatkiem kurkumy lub tzw. „złotego mleka” które można przyrządzić samemu lub kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub przyprawami gotową mieszankę do sporządzania napoju.

Lipa

 Napar z lipy w medycynie ludowej stosowany jest przy objawach przeziębienia, stanach gorączkowych oraz niektórych chorobach zakaźnych tj. angina, grypa, zapalenie gardła, zapalenie oskrzeli. Lipa ma  przede wszystkim działanie napotne, ponadto zawarte w niej związki śluzowe, które wykazują działanie osłaniające, powlekające i zmiękczające. Napar z lipy łagodzi kaszel, ból gardła, chrypkę.

Profilaktycznie zaleca się spożywanie naparu z lipy w okresie jesienny w celu uniknięcia zachorowania.

Miód naturalny

 Miód naturalny od wieków jest znany ze swoich właściwości antybakteryjnych i przeciwzapalnych. W medycynie ludowej naturalny miód ma szerokie zastosowanie w zapobieganiu i leczeniu schorzeń układu oddechowego. Działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, wykrztuśnie, uodparniająco oraz przeciwalergicznie. W przeprowadzonych badaniach udowodniono, że spożywanie miodu zwiększa odporność organizmu i chroni układ oddechowy przed rozwojem zakażenia.

Prawdziwy miód zaleca się w leczeniu kaszlu, chrypki, zapalenia gardła, suchości w gardle, kataru, dreszczy, podwyższonej temperatury i zapalenia zatok.

Przeciwskazania spożycia miodu – Dzieci poniżej pierwszego roku życia z powodu ryzyka zatrucia jadem kiełbasianym.

Zdjęcia do artykułu: Designed by Senivpetro

Skomentuj przez Facebooka

Gabinety: Pleszew, Kalisz, Września, Jarocin, Konin

ActMedia © 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie artykułów w całości lub we fragmentach bez zgody jest zabronione.