Już w styczniu kolorowe czasopisma zaczną nas bombardować „złotymi dietami”, a siłownie pełne będą wykonawców noworocznych postanowień. Słomiany zapał tych ostatnich jednak minie, podobnie jak ekscytacja sylwestrową zabawą. Jeśli chcesz uniknąć podobnego losu, postępuj zgodnie z metodą Kaizen –  stosując metodę małych kroków.

„Rewolucja” to kuszące hasło, szczególnie jeśli ma ono dotyczyć naszego życia. Niektórzy z nas postanawiają zdrowiej się odżywiać, schudnąć, rzucić palenie, zacząć uprawiać sport czy też nauczyć się języka obcego. I „najlepiej” to wszystko w kumulacji, w jednym „pakiecie”. Dlaczego zatem tak niewielu jest w stanie zrealizować postanowienia powzięte na przełomie starego i nowego roku? Odpowiedź jest prosta: chcemy za dużo zmienić w jednym momencie. Bo rewolucje – choć piękne, mają to do siebie, że przeważnie upadają, a entuzjazm do nich słabnie z dnia na dzień.

 W ujęciu psychologicznym, jednoczesne wprowadzenie kilka zmian, to tak zwana strategia  innowacyjna. Choć takie posunięcie można postrzegać jako sposób na dokonanie twórczego przełomu, to jednak drastyczna zmiana trwa zazwyczaj krótki czas. Wyczerpują się bowiem nasze zasoby energetyczne – nawet jeśli jesteśmy osobą bardzo zdyscyplinowaną. Według Roberta Mauera, radykalna zmiana przypomina szarżowanie pod górę: możesz stracić oddech, zanim dotrzesz na szczyt, albo świadomość tego, ile jeszcze zostało do celu, może przedwcześnie zniechęcić cię do biegu.

Innowacja nie jest jedynym sposobem na zmianę.

 Łagodniejszym (ale i z większa szansą powodzenia) sposobem jest systematyczne wprowadzanie pojedynczych, następujących po sobie, drobnych  zmian. Mają one powoli stawać się naszymi nawykami, zmieniając trwale nasze zachowania na prozdrowotne albo prospołeczne. O tym uczy nas właśnie metoda Kaizen. Zgodnie z nią, wystarczy jedynie podejmowanie drobnych, wygodnych kroków w stronę rozwoju. To przeciwieństwo Innowacji, która wymaga szokujących radykalnych reform.

 Próbujesz zmienić nawyki, chcesz żyć zdrowiej, lepiej się odżywiać i mieć więcej energii?  Możesz to zrobić stosując sześć różnych strategii Kaizen. 

  • zadawanie sobie małych pytań w celu pozbycia się strachu
    i zapoczątkowanie procesów twórczych
  • wymyślanie małych rzeczy w celu rozwinięcia nowych zdolności
    i nawyków
  • podejmowanie małych działań zapewniających sukces np. redukcja wypijanych napojów gazowanych i po woli wprowadzanie wody, aktywizacja ruchowa kilka minut dziennie i codziennie od 5minut stopniowo zwiększamy aktywność w kolejnych tygodniach
  • rozwiązywanie małych problemów, nawet w obliczu wielkiego kryzysu,
  • przyznanie sobie lub innym małych nagród, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki
  • rozpoznawanie małych, lecz istotnych momentów, które są ignorowane przez innych

Pamiętajmy, że wszystkie zmiany, nawet te pozytywne, budzą lęk. Próby osiągnięcia celów za pomocą radykalnych środków często kończą się fiaskiem, gdyż zwiększają poziom lęku. Kaizen działa powoli ale skutecznie! wprowadzając  małe nieistotne zmiany każdego dnia, wyłączamy reakcję lękową mózgu, stymulując racjonalne myślenie  i twórcze podejście do życia.

Metoda Kaizen,  pomoże  pomóc spełnić   noworoczne postanowienie!  To  filozofia powstała  w USA, przeniesiona na rynek japoński i wykorzystywana jako strategia biznesowa. Obecnie  ze względu na swoją skuteczność jest  stosowana wielu dziedzinach życia, jako efektywna metoda osiągania celów.

Skomentuj przez Facebooka

Gabinety: Pleszew, Kalisz, Września, Jarocin, Konin

ActMedia © 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie artykułów w całości lub we fragmentach bez zgody jest zabronione.