Co robić gdy twoje myśli krążą ? Pragniesz je uspokoić, aby w głowie zapanowała cisza. Chcesz zasnąć ale to nic nie pomaga. Za każdym razem, kiedy zmuszasz się do tego by o niczym nie myśleć, twoje myśli powracają, a kiedy powtarzasz sobie, że nie ma się czym denerwować, pojawiają się niezliczone powody do zmartwień. Upływają godziny,
a ty czujesz się coraz bardziej zmęczony i wyczerpany.

Jak wygląda medytacja?

Typowa medytacja polega na skupieniu uwagi na tym, jak oddech wpływa do ciała i wypływa z niego. Skupienie się na ćwiczeniach oddechowych pozwala na obserwację myśli, które pojawiają się w głowie, i ze stopniowej rezygnacji walki z nimi. Uświadamiasz sobie wtedy, że myśli przychodzą i odchodzą z własnej woli, że ty- to nie twoje myśli. Zaczynasz wtedy rozumieć, że myśli i uczucia nawet te negatywne przemijają. Przychodzą i odchodzą i masz wybór, czy zrobisz tak, jak tobie one podpowiadają lub nie.

Na czym polega uważność?

Uważność polega na obserwacji bez krytyki, na współczuciu wobec samego siebie. Kiedy odczuwamy stres uważność pozwala nam wyłapać negatywne schematy myślowe, zanim one zaczną potęgować odczucia i „nakręcać” myśli jak w spirali. Uważność polega na pełnym uświadomieniu sobie życia, które już masz, zamiast tego, które chciałbyś mieć. Uważność daje możliwość przywracania kontroli nad swoim procesem myślowym i życiem. Praktykowanie treningu uważności przynosi długotrwałe zmiany w nastroju, podnosi poziom szczęścia i dobrego samopoczucia. Badania wykazały, że uważność nie tylko obniża ryzyko nawrotu depresji ale również w pozytywny sposób wpływa na wzorce działania mózgu, które leżą u podstaw odczuwania codziennego lęku, stresu, depresji czy drażliwości.

Jak znaleźć spokój ?

Jesteśmy tak skonstruowani, że nasze emocje w zależności od sytuacji w naturalny sposób przybierają na sile i słabną. Jednak pewne schematy myślenia mogą zmienić krótkotrwałe obniżenie samopoczucia w dłuższe okresy lęku, nieszczęścia i wyczerpania doprowadzając do ostrych stanów lękowych, czy też depresji.

Zatem jaka jest recepta na smutek ?

Kiedy zaczniesz czuć smutek, lęk lub rozdrażnienie uświadom sobie, że to nie nastrój wyrządza tobie krzywdę, tylko twój sposób reakcji na niego.
Medytacja uważności uczy rozpoznawać wspomnienie i destrukcyjne myśli w momencie, kiedy się pojawią. Przypomina, żee to tylko wspomnienia. Nie są tobą, można nauczyć się obserwować negatywne myśli kiedy się pojawiają, pozwolić im zostać na chwilę a następnie patrzeć jak znikają. Wtedy pustkę zastąpi poczucie szczęścia i spokoju.

Dzięki medytacji uważności można doświadczać własnych myśli i odczuć kiedy się pojawiają. Przestajesz działać na autopilocie natychmiastowo reagując na bodźce. Zachęca również do większej cierpliwości i współczucia wobec samego siebie do otwartości umysłu jak i wytrwałości. Te cechy tworzą przeciw wagę do poczucia nieszczęścia, lęku czy stresu.

Skomentuj przez Facebooka

Gabinety: Pleszew, Kalisz, Września, Jarocin, Konin

ActMedia © 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie artykułów w całości lub we fragmentach bez zgody jest zabronione.